Raportul jafului produs de fostul ministru al Turismului, Mircea Dobre, ţinut la sertar de premierul Dăncilă

La scurt timp după ce Bogdan Trif a fost instalat ministru al Turismului, la solicitarea acestuia, Corpul de Control al premierului a făcut o serie de verificări privind modul cum au fost desființate birourile de promovare turistică din străinătate de către fostul ministru, constănţeanul Mircea Dobre. „Decizia de a închide pur și simplu birourile din cauza incapacității de a le gestiona în mod eficient a fost profund greșită și trebuie îndreptată. Soluţia de a întrerupe brusc activitatea de promovare externă a produs prejudicii turismului românesc, pe care nu le mai putem tolera”, a declarat la acea dată, Bogdan Trif.
Pe 13 septembrie 2018, Ministerul Turismului anunța că Executivul a adoptat, la propunerea ministrului Turismului, o hotărâre de guvern privind modificarea HG 24/2017, privind funcționarea Ministerului Turismului, care prevedea, printre altele, înființarea a 20 de birouri de promovare externă a României.
De parcă n-ar fi fost destul, pe lângă incompetenţă, Dobre mai este acuzat şi de dispariţia a 60 de tone de albume și broșuri, în valoare de circa un million de euro.

Pe 25 mai 2017, Ministerul Turismului, condus de către Mircea Dobre, a postat pe site un anunţ de disponibilizare prin „transmitere fără plată” a unor „materiale constituite în stocuri cu mișcare lentă sau fără mișcare, care nu mai satisfac cerințele de utilitate pentru promovare în turism, la momentul actual”.

Astfel, Ministerul Turismului anunţa că printre bunurile disponibilizate se regăsesc „o serie de imprimate/tipizate (hărți ale unor orașe, broșuri cu date turistice) care conțin informații cu caracter de actualitate utile pentru informare și cunoaștere, însă care nu mai pot fi folosite în scopul promovării turistice pentru care au fost create/achiziționate, deoarece au tipărit în conținutul acestora vechiul slogan de turism al Romaniei („Romania mereu surprinzatoare”), fapt care le restricționează circulația, în raport cu acțiunea de promovare a actualului brand turistic de țară, care se bazează, exclusiv, pe logo-ul „explorați Grădina Carpaților”. Practic, se dorea disponibilizarea gratuită a peste 840.000 de exemplare reprezentând 11 tipuri de materiale de promovare turistică. În spatele acestei cedări gratuite de bunuri se ascundea însă un tun patrimonial de proporţii cu iz penal, prin care se încerca muşamalizarea unei afaceri oneroase desfăşurate pe parcursul mai multor ani.

Auditorii Curtii de Conturi a României au descoperit că în perioada 2013-2015, la Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) s-a regizat un jaf din banii publici greu de imaginat. „Auditul a constatat existenţa unor stocuri de materiale cu o vechime mai mare de 3 ani în valoare de 4.671.310 lei… Stocurile de materiale constau în principal din materiale de promovare fără mişcare, fie din cauza unor achiziţii supradimensionate ca număr, fie din pricina unor litigii cu depozitarul. Aceste stocuri de materiale de promovare ajung la ora actuală să cântărească circa 60 de tone”, se menţionează în raportul CCR.

Inspectorii au descoperit în depozitele ANT, pe stoc, la data de 31.12.2015, un număr de 690.544 de hărţi pentru 14 oraşe din România în valoare totală de 1.381.088 lei, adică de peste 300.000 de euro. De asemenea, au găsit un număr de 67.528 de albume, dintre care 66.457 de bucăţi „Album Săpânţa” şi restul de 1.071 de bucăţi cu „Album Biserici din lemn”. Valoarea totală a acestor albume este de 2.601.779 lei, adică circa 578.000 euro, din care 516.000 de euro s-au cheltuit pentru editarea albumelor cu Săpânţa. Totodată, s-a mai descoperit în stocul ANT şi un număr de peste 55.000 de broşuri în valoare totală de 461.696 lei, adică de peste 500.000 de euro, dintre care 30.950 de bucăţi „Broşura oferta generală” şi 22.840 de bucăţi „Broşura Muntenia şi Oltenia”.

Auditorii de conturi au menţionat în raport că „o parte din aceste materiale de promovare pot fi încă folosite ca informare turistica sau material didactic”
Auditul a mai constatat şi achiziţia unor materiale de promovare în perioada auditată, respectiv în anul 2014 care, de asemenea, formează stocuri care nu au înregistrat mişcare, cum ar fi spre exemplificare, „Broşura generală” editată în limba română şi limba engleză, care prezintă atât la data de 31.12.2014, cât şi la data de 31.12.2015 un stoc de 22.500 de bucăţi.

Ca urmare a acestei constatări, conducerea Ministerului Turismului, în frunte cu Mircea Dobre, a decis ca stocurile de materiale de promovare turistică să fie disponibilizate gratuit. Însă, aceste bunuri trebuiau să fie disponibilizate pe bază de protocoale către birourile şi centrele de promovare turistică din ţară, unităţi de învăţământ, autorităţi locale şi chiar către CFR Calatori. Dar câţiva oameni de încredere din jurul ministrului Mircea Dobre au „ţesut” un aranjament cu iz penal prin disponibilizarea acestor bunuri de peste 1.000.000 de euro. Primul pas a fost făcut când s-a decis mutarea materialelor de promovare din depozitul de la Chitila, unde erau inventariate şi bine depozitate şi conservate, într-o hală de la ADP Sector 1, fără pază şi fără a se mai ţine cont de vreo ordine sau etichetare.

Astfel, într-un container închis etanş au fost îngrămădite, într-o dezordine totală, albume, hărţi, pliante şi alte materiale de promovare. Restul materialelor au fost depozitate într-o magazie unde ploua şi unde oricine putea intra. Ca atare, o mare parte din aceste materiale din depozitul ADP Sector 1 s-a deteriorat, iar cantitatea s-a micşorat considerabil. Următorul pas a fost făcut de către un apropiat al ministrului Mircea Dobre, Silviu Ionescu, şi a constat în înstrăinarea gratuită a acestor bunuri către un singur beneficiar din cercul de relaţii al celor doi.

Afacerea a funcţionat din vremea miniştrilor Ovidiu Silaghi, Eduard Hellving, Elena Udrea, Maria Grapini, Florin Jianu şi Mihai Tudose şi a fost desăvârşită de Mircea Dobre, timp în care pe la şefia ANT s-au perindat o mulţime de preşedinţi şi tot cam aceeaşi directori s-au ocupat de promovarea turistică şi realizarea acestor materiale de promovare.

Reprezentanții Corpului de control al primului ministru au verificat aspectele semnalate și au înaintat un raport amănunțit premierului Viorica Dăncilă, inclusiv cu măsurile care trebuiau luate. Însă, de atunci au trecut vreo cinci luni de zile și premierul Dăncilă nici nu a acceptat dar nici nu a respins concluziile celor care au efectuat verificările la Ministerul Turismului. Deşi Mircea Dobre este actualmente un opozant al actualei conduceri PSD, raportul Corpului de control zace în continuare într-un sertar.

Please follow and like us:

Leave a Comment