Fraţii Chicheanu, de la Consal Trade, draghează portul Constanţa cu parteneri din mafia italiană

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a anunțat la începutul lunii aprilie a.c. că vrea să „modernizeze infrastructura portuară prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța“.

Estimarea inițială a costurilor lucrărilor a fost de aproximativ 162 de milioane de lei. La licitație s-au înscris 18 firme, dar au depus documentația doar trei: China Communications Construction Company Limited, Envisan NV și asocierea dintre Imprezia di Contruzioni Ing. E. Mantovani SPA și Consal Trade SRL. Primele două oferte au fost respinse, deci contractul a fost adjudecat de italienii de la Mantovani pentru suma de 139,3 milioane de lei, fără TVA. Adică în jur de 30 milioane de euro.

Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare POIM 2014-2020, „Axa Prioritară 1 Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a transportului cu metroul Obiectivul Specific 1.3 Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T centrală, și bugetul de stat“. Pe scurt, din bani europeni, cu confinanțare asigurată de la bugetul de stat.

Pentru a putea participa la licitație, ita­lie­nii de la Mantovani (în calitate de companie lider al asocierii) au închiriat mai multe nave necesare executării lucrărilor. De exemplu, la sfârșitul lunii mai a.c., au semnat un contract de închiriere cu United Marine Dredging pentru draga tip TSHD UMD Hercules, remorcherul Taifun I, nava pentru măsurători hidrografice GLORY, draga tip BHD denumire MP 26, draga tip BHD denumire MC 34, draga tip BHD denumire MC 35, draga tip BHD denumire MC 36, remorcher DENEB 1 și remorcher MARS.

United Marine Dredging este o companie din Emiratele Arabe Unite, însă de managementul firmei se ocupă filialele Intresco Limited din Malta și Ucraina. Filiala ucraineană este condusă de Nikolay Ostapov, reprezentant al companiei în țările Comunității Statelor Independente (CSI), adică în acele state care s-au desprins din Uniunea Sovietică dar au rămas aproape de Rusia lui Putin. Intresco este condusă din Viena de Mauro Formentin.

O altă dragă de tip TSHD a fost închiriată de la firma indiană Dharti Dredging and Infrastructure Ltd, condusă de Akumalla Rajendra. Surse din cadrul Administrației Porturilor Constanța au explicat că nu are nicio logică să închiriezi o dragă din India, pentru că nu e eficient. Nici ca timp, nici ca bani. O navă de același tip a fost închiriată și de la Administrația Fluvială Dunărea de Jos – Galați.
Între partenerii de afaceri Mantovani și Consal Trade s-a semnat un contract de închiriere pentru șalupe de servitute și de inspecție, aflate în proprietatea firmei românești. În plus, asocierea dintre cele două firme a mai beneficiat de un contract de la Administrația Porturilor Maritime, în 2017, pentru dragaj și întreținerea șenalele porturilor. Valoarea contractului a fost atunci de aproximativ 11 milioane de lei.

Una dintre condițiile impuse de Administrația Porturilor Constanța în caietul de sarcini a fost ca ofertanții să facă dovada unor lucrări asemănătoare efectuate în ultimii cinci ani, a căror valoare cumulată să fie de minim 70.000.000 lei. Italienii de la Mantovani au depus la oferta de licitație mai multe lucrări efectuate în perioada 2013-2015 pentru Consorzio Venezia Nuova Italia, o organizație formată din contructori grupuri financia­re, cooperative. Firma Mantovani deținea o treime din această organizație.

În 2013, Consorzio Venezia Nuova Italia a fost implicată într-un scandal de corupție legat de proiectul „Mose“, care prevedea lucrări de aproximativ 5,6 miliarde de euro pentru protejarea Veneției. Atunci, au fost arestate 35 de persoane, inclusiv Giorgio Orsoni, primarul din Veneția. Orsoni a fost acuzat că a primit ilegal bani de la Consorzio Venezia Nuova Italia, beneficiarul proiectului „Mose“, bani pe care i-a folosit în campania pentru realegerea în funcția de primar. Atunci, presa din Italia a atras atenția că aproximativ 20 de milioane de euro din fonduri publice au fost sifonate în conturi bancare din afara Italiei pentru a finanța partide politice. Printre cei implicați în această afacere de corupție au mai fost europarlamentarul Lia Sartori, fostul guvernator și ministru Giancarlo Galan, constructorului Alessandro Mazzi, dar și ministrul regional Renato Chisso.

În urma scandalului de corupție, statul italian a intervenit pentru a asigura finalizarea proiectului „Mose“, care prevedea construirea unui sistem de apărare împotriva inundațiilor.

În toiul scandalului de corupție, firma Mantovani era condusă de președintele Piergiorgio Baita, care mai deținea funcțiile de director general și administrator al companiei. El a emis mai multe facturi false și a fost implicat direct în deturnarea banilor.

Acesta a devenit principalul martor al acuzării, după ce a semnat un acord de colaborare cu autoritățile din Veneția prin care și-a recunoscut vina și a acceptat o pedeapsă de doi ani de închisoare. Un alt inculpat care a devenit martor al acuzării este Paduan Nicholas Buson, fost director general al Mantovani.

Implicarea lui Piergiorgio Baita în scandalul de corupție a adus companiei Mantovani pierderi colosale. Provincia italiană Bolzano a exclus compania de la o licitație pentru construirea penitenciarului, lucrare evaluată la suma de 165,4 milioane de euro.

Potrivit unor documente de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în data de 4 decembrie 2013, compania Mantovani a declarat că Baita (în calitatea sa de președinte al consiliului de administrație, de director general și de reprezentant legal al cărui mandat a încetat la 6 martie 2013) nu a făcut obiectul niciunei hotărâri de condamnare rămase definitivă. La 16 decembrie 2013, Mantovani a reiterat conținutul acestei declarații.

Ulterior, autoritatea contractantă a obținut cazierul judiciar al lui Baita, din care reieșea că fusese condamnat la 5 decembrie 2013, sentință rămasă definitivă pe 29 martie 2014. În ședința din 29 mai 2014, autoritatea contractantă a invitat Mantovani să îi ofere precizări cu privire la această condamnare. După aproape un an de zile, autoritățile din Bolzano au exclus compania Mantovani din procedura de licitație.

Mantovani a contestat decizia la Tribunalul Administrativ Regional, Secția autonomă Bolzano. Dar fără succes. Magistrații au confirmat legalitatea excluderii, considerând că existența unei condamnări a lui Baita ar fi putut face obiectul unei recunoașteri în cursul procedurii de atribuire și că numai un ofertant care a făcut declarații conforme cu realitatea fără a induce în eroare autoritatea contractantă se putea califica.

Firma parteneră din România a italienilor de la Mantovani, Consal Trade SRL, a fost controlată de controversații afaceriști Hristu și Constantin Chicheanu, apoi a fost transferată pe numele unui offshore înregistrat în Cipru. O altă firmă la care este asociată Ștefania Chicheanu, Consal Trade Cariera SRL, a fost antamată de italieni pentru a presta diverse servicii cu patru autobasculante și un autoîncărcător frontal.

Numele lui Constantin Chicheanu a fost vehiculat în scandalul „Țigareta 2“. Pe 7 octombrie 1998, colonelul Truțulescu a dat o declarație în fața procurorilor în care susținea că, la data de 17 aprilie 1998, a făcut o vizită acasă la Gabriel Negoescu și, printre cei întâlniți acolo, se afla și Constantin Chicheanu. Dar, la recunoașterile din grup, situația s-a schimbat, nici Truțulescu, nici omul de afaceri arab Hassim Reja nemaindicându-l pe Chicheanu drept complice. Presa locală a menționat în repetate rânduri faptul că Chicheanu a fost unul dintre apropiații lui Miron Mitrea, fost ministru al Transporturilor, dar și al lui Mircea Banias – fost deputat ALDE.

Unul dintre subcontractorii antamați de asocierea Mantovani – Consal Trade este firma Atelier 3AU Design, patronată de Horia Marian Mărășoiu.
Acesta a fost unul dintre cei patru asociați ai firmei Devopia Consulting, prin care fostul director al RAAPPS, Georgian Gabriel Surdu, își plimba banii. Firma Devopia a primit un contract de consultanță pentru modernizarea unor drumuri din Ghergheasa (Buzău), afacere din care a primit suma de 380.000 lei.

Ulterior, Surdu a fost arestat pentru că i-ar fi cerut președintelui CJ Buzău Cristinel Bîgiu să-i dea niște contracte pentru o firmă controlată prin interpuși. Un alt asociat din firma Devopia a fost George Bogdan Olaru, fost director general adjunct în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Unitatea pentru Coordonarea și Verificarea Achizițiilor Publice. Olaru și Mărășoiu sunt parteneri de afaceri în firma MDK Technical Consulting.

Please follow and like us:

Leave a Comment