Securiştii între ei! „Heliportugalul” lui Ivaşcu cere plăți restante de 3 milioane de euro de la GSP- ul lui Comănescu.

Compania portugheză Heliportugal și-a suspendat activitatea de transport aerian în cadrul contractului de 1 miliard de lei cu OMV Petrom, care a fost câștigat în 2019 de GSP Offshore. Partenerii portughezi ai companiei deținute de miliardarul constănțean Gabriel Comănescu acuză GSP Offshore că nu le-a mai plătit facturi restante din luna martie.

Heliportugal a declarat că și-au retras elicopterele de pe platformele marine, cerând plata unor datorii de 3 milioane de euro (1,5 milioane – valoarea facturilor și 1,5 milioane – valoarea penalităților) și susțin că reprezentanții companiei portugheze au fost amenințați ”de la cel mai înalt nivel din GSP” să nu suspende zborurile. Portughezii vor cere rezolvarea litigiului la Curtea Internațională de Arbitraj din Franța.

În tot acest timp, angajații de pe platforme nu au beneficiat de transportul aerian al Heliportugal și, deci, nici de serviciile medicale de urgență ale companiei portugheze, incluse în contractul de servicii integrate acordat de OMV Petrom companiei GSP Offshore.

În 29 iulie 2019, OMV Petrom a atribuit un contract de 1 miliard de lei companiei GSP Offshore în calitate de contractor principal și alți contractori secundari printre care și Vega Offshore, deținută tot de Comănescu.

Contractul a fost încheiat pentru următorii 8 ani și, în schimbul banilor, compania deținută de magnatul constănțean trebuia să furnizeze servicii integrate pentru OMV Petrom, de la mentenanță, catering, foraj până la servicii medicale de urgență (Medevac).

Pentru a putea asigura transportul aerian pentru angajații de pe platforme, GSP Offshore a intrat în parteneriat cu Heliportugal, una dintre cele mai mari companii de servicii transport aerian din Portugalia, care asigură transportul aerian pentru OMV Petrom de 10 ani.

La un an de la încheierea contractului dintre GSP Offshore și OMV Petrom, portughezii decid să întrerupă colaborarea cu societatea lui Gabriel Comănescu, acuzând datorii de peste 1,5 milioane de euro, restante din luna martie a acestui an. La acestea s-ar adăuga penalități de 1,5 milioane de euro, cauzate de întârzierea plății facturilor.

”Heliportugal are un cotract cu Vega Offshore. Facturile noastre pentru serviciile de elicopter și Medevac (evacuări medicale de urgență, n.red.) prestate nu au fost plătite de către Vega Offshore din martie 2020. Am notificat Vega Offshore de mai multe ori fără niciun rezultat. Am notificat Vega Offshore și GSP că suspendăm serviciile începând cu 21 iulie. Vega Offshore ne-a respins toate facturile fără nicio explicație. Noi credem că este din cauza problemelor financiare din grupul GSP, altă explicație nu există. Heliportugal nu are cunoștință de nicio alternativă sau de vreun serviciu (aerian, n.red.) adecvat oferit din 21 iulie, când am suspendat serviciile. Soluția (de reconciliere, n.red.) este plata imediată a facturilor noastre și dacă GSP nu este capabil să realizeze serviciile, propunem contractarea Heliportugal direct de către OMV Petrom, întrucât am oferit aceste servicii în siguranță de mai bine de 10 ani”, au declarat reprezentanții Heliportugal.

Angajata unei companii care susține că face PR pentru GSP Offshore a declarat că există o anchetă penală în curs referitoare la o presupusă evaziune fiscală pe care ar fi făcut-o Heliportugal în contractele pe care le-a derulat în ultimul deceniu cu Aeroportul Tuzla și că acesta ar fi motivul pentru care GSP Offshore ar fi suspendat plățile facturilor.

Compania portugheză de transport aerian respinge acuzațiile de evaziune fiscală, spune că nu a fost înștiințată de nicio autoritate cu privire la existența unei plângeri penale și susține că președintele consiliului de administrație al Heliportugal a fost personal amenințat de un oficial de rang înalt al grupului GSP, care l-a avertizat să nu suspende serviciile de elicopter.

După suspendarea serviciilor de transport aerian, angajații Heliportugal și-au luat elicopterele și le-au mutat în hangarul Regional Air Services Tuzla, foști colaboratori ai portughezilor în cadrul altor contracte cu OMV Petrom.

Adrian Vasilache, directorul RAS Tuzla, a confirmat că elicopterele Heliportugal se află în hangarul aeroportului după ce compania portugheză a cerut RAS să le relocheze din cauza neînțelegerilor financiare cu GSP Offshore:

”Managementul Heliportugal ne-a solicitat luni, 20 iulie, permisiunea de a reloca elicopterele la Aeroportul Tuzla, invocând grave neînțelegeri financiare și operaționale cu Vega/GSP cu care este în contract pentru transportul personalului la și de la platformele marine aparținând OMV Petrom. Totodată, elicopterele Heliportugal asigură conform contractului și serviciul de evacuare medicală în caz de accident sau îmbolnăviri. Acesta este un serviciu stand-by și este în regim permanent ziua și noaptea – 24/7. A doua zi, 21.07, la ora 15.30, ambele elicoptere au aterizat la Tuzla și întreg personalul Heliportugal s-a cazat la un hotel în Eforie după care au fost la o clinică medicală în Constanța pentru a face testul COVID, care a ieșit negativ. De marți, elicopterele au staționat la Tuzla neefectuând misiuni de zbor. Conducerea Heliportugal ne-a comunicat că a suspendat complet activitatea, inclusiv cea de stand-by medical până la soluționarea litigiului cu Vega/GSP astfel încât, de marți, personalul ce deservește platformele marine nu are asigurată evacuarea medicală cu elicopterul în caz de îmbolnăvire sau accident. Heliportugal ne-a comunicat că a demarat procedurile legale pentru rezolvarea litigiului cu Vega/GSP și că e în contact cu conducerea Petrom pentru identificarea unor soluții care să permită reluarea activității”, a declarat Adrian Vasilache, directorul Aeroportului Tuzla.

Compania Heliportugal este implicată și la ea acasă în mai multe scandaluri de corupție care au ținut prima pagină a presei portugheze în 2006, 2014 și 2018, implicați fiind chiar înalți oficiali din guvernele de la Lisabona.

În România, Heliportugal a operat de pe Aerodromul Tuzla, aflat în proprietatea Regional Air Services (RAS), companie controlată de controversatul om de afaceri Dorin Ivașcu. RAS Tuzla a beneficiat din plin de hegemonia tripletei Mazăre-Constantinescu-Strutinsky timp de 20 de ani la Constanța, primind mai multe contracte prin atribuire directă, care au încălcat principiul transparenței procedurilor de încredințare a seviciilor publice și cele de interes economic general. A fost și cazul contractului de mentenanță în valoare de aproape 800.000 de euro pentru “elicopterul morții” (vezi accidentul din lacul Siutghiol) care i-a și adus recent condamnarea definitivă fostului șef al CJ, Nicușor Constantinescu. Dorin Ivașcu a scăpat.

Dacă la Constanța, a fost vorba de un elicopter folosit în operațiuni de salvare de vieţi şi intervenţii de urgenţă, Heliportugal a beneficiat în Portugalia de contracte care au privit de fiecare dată elicoptere de stins incendii.

În 2018, Heliportugal primea prin atribuire directă un contract de închiriere a trei elicoptere Kamov pentru suma 3,6 milioane de euro, ceea ce însemna un cost de operare per oră de 12.000 de euro, mai mult decât dublu față de cei 5.000 de euro/oră plăți companiei Everjets, contract întrerupt în mai 2018 în favoarea HeliPortugal. Ministerul de Interne și-a apărat decizia, spunând că nu trebuie luat în calcul tariful pe oră, fiind vorba de un contract cu preț fix care include și costul cu mentenanța.

Culmea este că presa portugheză scria la acel moment că elicopterele operate de Heliportugal erau într-o stare precară de funcționare. Autoritatea Națională de Aviație Civilă din Portugalia a invocat legea protecției datelor, când jurnaliștii au întrebat cum a reușit Heliportugal să obțină certificările necesare în doar trei zile, ținând cont de starea de deteriorare.

Mai mult, aparatele au fost luate de la compania Pecotox Air din Republica Moldova, aflată de nouă ani lista neagră a UE și drept urmare nu sunt autorizate să zboare în spațiul european. Mai mult, Heliportugal a tras sforile necesare pentru ca elicopterele cu pricina să primească „autorizație temporară” pentru a interveni în caz de incendii. „Pecotox nu are în prezent o autorizație TCO [acronim pentru operatorii din țări terțe]” pentru a opera în spațiul aerian european, explica Ula Loew, purtătorul de cuvânt al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (AESA), citată de publicația Jornal de Notícias.

Heliportugal nu este la prima ispravă cu iz de corupție. A mai avut un contract controversat despre care presa portugheză a scris pe larg, obținut în mandatul premierului António Costa și sistat în 2014 de guvern în urma acuzațiilor de neconformitate. Era vorba de un contract de achiziție în valoare de 42,1 milioane de euro, atribuit în 2006 în guvernul Sócrates. Pentru a nu mai plăti pentru contracte de închiriere extrem de costisitoare, guvernul de atunci a decis să cumpere șase elicoptere de stins incendii. Heliportugal a primit contractul și s-a angajat să cumpere șase elicoptere Kamov de producție rusească, numai că nu le-a livrat în perioada prevăzută în contract (nu a plătit decât 14% din penalitățile impuse de clauzele contractuale, adică 2,5 milioane de euro). Drept urmare, statul portughez a fost nevoit ca în 2007 să închirieze din nou aparate pentru intervențiile aeriene menite să combată incendiile.

Ulterior, contractul a ajuns pe masa Procurorului General cu suspiciunea comiterii mai multor fraude. Cu privire la același contract, Curtea de conturi portugheză s-a pronunțat că nu este corect din punct de vedere financiar (ora de zbor costa acolo 22.000 de euro) și drept urmare “nu slujește interesul public.”

Activitățile celor două companii par mai potrivite însă pentru distracția publicului larg. În fiecare an, pe 30 iunie, RAS Tuzla este gazda unui eveniment european dedicat elicopterelor, susținut de European Helicopter Association (EHA). În ultimii ani, Heliportugal a fost o prezență constantă și pentru a nu mai fi… excepții, toți participanții la respectivul eveniment sunt scutiți de taxe. Taxele de aeroport.

Please follow and like us:

Leave a Comment