Locuitorii din Eforie Sud s-au săturat de zgomotul și de praful produs de Van Oord

 

Proiectul de reabilitare a zonei costiere ar fi trebuit să fie un stimulent pentru dezvoltarea turismului românesc. Din păcate, după cum aproape că a devenit o obișnuință în țara asta, visul frumos tinde să se transforme într-un dezastru. Plajele lărgite din Mamaia de olandezii companiei Van Oord sunt pur și simplu impracticabile, digurile submerse din Eforie Nord au fost concepute și realizate greșit, studiile geologice asupra falezelor din Eforie Sud au fost deasemenea greșite, izvoarele necaptate punând în pericol stabilitatea malurilor iar plaja din Eforie Nord, garantată pentru 50 de ani,  a început deja să se erodeze, studiile plătite cu milioane de euro unor companii off-shore asupra circulației curenților marini, fiind eronate.

Firma Van Oord a fost acuzată de-a lungul timpului de o grămadă de alte inginerii, cum le place lor să numească hoțiile,  plăți solicitate pentru lucrări fictive, țepe date subcontractorilor români prin interpunerea unor firme fantomă, trucarea licitațiilor, evaziune fiscală sau spălare de bani, toate cu complicitatea anumitor persoane din arcul politic și cel al informațiilor din România.

 

În perioada ianuarie 2015 – iunie 2016, inspectorii Autorității de Management au aplicat ABADL corecții financiare de 8,3 milioane de euro, pentru încălcarea legislatiei privind achizițiile publice, influențându-se astfel rezultatul licitațiilor și desemnarea câștigătorilor. Bineînțeles că beneficiarul licitațiilor trucate a fost firma Van Oord Dredging and Marine Contractors BV. Dacă ar fi fost vreo firmă românescă, administratorul ei nu mai ieșea toată viața din închisoare…

Deși suma primită de firma olandeză pentru reabilitarea țărmului românesc este de aproximativ 800 de milioane de euro, anul 2020 a fost singurul an după 2013, data de semnare a contractului, în care raportează profit, unul infim, de 300 000 de euro, și asta în urma scandalurilor mediatice.

 

Conform contractului încheiat cu Administrația Bazinală Apele Române Dobrogea (ABADL), în perioada sezonului estival nu ar fi trebuit să se desfăsoare lucrări de construcție, dar se pare ca acest detaliu nu e important pentru olandezii de la Van Oord, care s-au apucat de lucrări pe 3 iunie, deși data de incepere era de 22 noiembrie 2020, ruinând astfel și bruma de turism care se făcea în Eforie Sud.

 

Organizarea de șantier amplasată la marginea orașului Eforie Sud s-a transformat în cel mai cumplit coșmar pentru locuitorii din zonă. Noapte de noapte, camioane gigantice încarcă și descarcă tone de piatră lăsând în urmă un zgomot infernal și nori de praf care ajung direct în casele și în plămânii locatarilor. Zeci de sesizări ale acestora către toate instituțiile, începând cu Primăria Eforie, Garda de Mediu și terminând cu beneficiarul, adică ABADL, au rămas fără ecou. De la sine putere, Van Oord și-a delimitat căile de acces, a montat garduri și panouri de circulație fără acordul Poliției iar paznici vigilenți întorc din drum, pe un ton ridicat, turiștii care îndrăznesc să se apropie de mare.

Sesizată și ea, Poliția și-a declinat rapid competența, spunând că nu e jurisdicția lor și că oricum nu există legislație care să reglementeze asemenea situații. Drepturile românilor se reduc la a accepta să fie furați și umiliți de niste străini aroganți.

 

 

De teamă, totuși, ca locuitorii din zonă să nu îi acționeze în judecată și să ceară despăgubiri, conducerea Van Oord a comandat efectuarea unor măsurători de zgomot și de mediu Laboratorului De Mediu al Rompetrol, recunoscuți pentru profesionalismul lor demonstrat de exploziile recente de la Petromidia.

 

Conform declarațiilor rezidenților, doi reprezentanți ai laboratorului au venit și s-au făcut că execută măsurători, după ce s-au asigurat în prealabil, cu complicitatea conducerii Van Oord, că niciun utilaj nu-și face prezența în această perioadă de timp. La solicitatea oamenilor să facă aceste măsurători corect, cei doi au dispărut rapid, lăsând în urma lor niște găleți cu apă în care, chipurile, luau mostre de praf, plasate strategic la o sută de metri de drumul pe care circulau utilajele olandezilor.

Mai neplăcut este însă faptul că tot acest circ, cu mașini încărcate cu piatră care se plimbă haotic către plajă și înapoi, făcând gălăgie care să sugereze că se muncește, trântind și bipăind încontinuu, nici nu convinge că va transforma  zona într-un reper turistic. O plajă lată, cu nisip fin, foarte căutată de turiști și localnici, plaja Eforie Extrem, a fost acoperită cu pământ iar in locul ei va răsări o plajă plină de scoici și pietre, cum sunt cele din Mamaia. Conform specialiștilor, odată cu finalizarea digurilor, soluția corectă este să fie lăsată marea să aducă nisipul la țărm și să creeze porțiunea de plaja. Dar acest lucru iar priva pe olandezi de câteva milioane bune de euro, așa că mai bine strică ei prin înnisipări artificiale.

 

Managerii Van Oord se laudă că vor aduce  niste alge care vor curăța apa mării, făcându-se că nu văd o ditamai conductă, ce aparține ABADL, care deversează apele murdare ale lacului Tuzla direct lângă utilajele lor, în mare. De știut, știu de ea, că au avut grijă să o căptușească cu beton, ca să nu se spargă sub roțile utilajelor.

Deși nu ne facem mari iluzii, știind ce stat și autorități neputincioase și slugarnice avem, poate că se va sesiza cineva totuși, și va face  puțină ordine în activitatea acestei firme olandeze evazioniste, protejând pe cei care contează cu adevărat: oamenii.

Please follow and like us:

COMMENTS

Leave a Comment