Câți bani publici au cheltuit partidele cu presa în ultimii patru ani. AUR a dat 0 (zero) lei în 2021 și 2022

În România, partidele parlamentare primesc subvenții financiare de la bugetul de stat. Sumele se acordă în funcție de rezultatele de la alegerile locale și parlamentare.

În ultimii patru ani, au primit subvenții de la bugetul public PSD, PNL, USR, AUR, Pro România și PMP.

Din banii cheltuiți, cei mai mulți – peste jumătate – au fost investiți deja în „presă și propagandă”, arată rapoartele Autorității Electorale Permanente (AEP), instituția care monitorizează subvențiile primite de partide.

Unde în presă au ajuns acești bani e un secret bine păzit de marile partide, Partidul Social Democrat (PSD) și Partidul Național Liberal (PNL) – care guvernează România împreună. Ele sunt și formațiunile politice care dispun de cei mai mulți bani.

După ultimele alegeri, din 2020, banii pentru partide din subvențiile de la buget – pentru perioada 2021-2023 – s-au împărțit astfel:

Partidul Social Democrat (PSD) – 55,4 milioane de euro.

Partidul Național Liberal (PNL) – 47 milioane de euro.

Uniunea Salvați România (USR) – 24,4 milioane euro.

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) – 11 milioane de euro.

Partidul Mișcarea Populară (PMP) – 2,4 milioane de euro.

Partidul Pro România – 1,8 milioane de euro.

Total subvenții 2021-2023: 142,4 milioane de euro.

La toate aceste sume se mai adaugă cotizațiile membrilor de partid și donațiile, care se raportează separat – până la sfârșitul lunii aprilie a fiecărui an.

Pentru că legea le permite, cele patru mari partide parlamentare, PSD, PNL, Uniunea Salvați România (USR) și Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) au păstrat în conturi pentru marea bătălie electorală din 2024 bani din subvențiile anilor trecuți.

Partidele politice sunt singurele organizații care pot să își păstreze banii de la un an la altul, pe termen nelimitat, toate celelalte organizații și instituții care primesc bani publici fiind obligate să restituie la finalul anului, la bugetul de stat, sumele necheltuite.

În cei trei ani scurși din 2020, de la alegerile precedente, PSD a primit cei mai mulți bani de la bugetul de stat.

Numai anul trecut, în conturile partidului au ajuns peste 88 de milioane de lei (peste 17 milioane de euro), pe care partidul i-a cheltuit aproape în totalitate.

Au rămas totuși necheltuite 44 de milioane de lei (aproape 9 milioane de euro), bani economisiți mai ales în anul 2021, primul an de alegeri.

În perioada 2020-2023, PSD a primit aproape 277,5 milioane de lei (55,5 milioane de euro).

151,7 milioane de lei (30,5 milioane euro) din această sumă au fost chetuite pentru presă și propagandă. Adică 65%.

PSD a refuzat constant să prezinte contractele încheiate cu presa.

 

În schimb, investițiile în publicitatea din online sunt transparente.

În 2023, de exemplu, PSD a investit 2,15 milioane de lei (430.000 de euro) în reclame pe Facebook, după cum reiese dintr-o analiză realizată de organizația non-guvernamentală Expert Forum.

Marcel Ciolacu, președintele partidului, a fost cel mai promovat pe Facebook, anul trecut.

Investiția în imaginea premierului a fost de 800.000 de lei (160.000 de euro). Rezultatul: peste 2,7 milioane de interacțiuni, conform crowdtangle.com, platformă care analizează performanțele de pe rețelelor sociale.

Cea mai de succes postare a lui Marcel Ciolacu de anul trecut a fost una de pe 30 decembrie, despre intrarea României în Schengen, cu peste 213.000 de interacțiuni.

În total, PSD a cheltuit 1,5 milioane de lei (300.000 de euro) în 2023 pentru reclama partidului, pe Facebook.

O sumă importantă de bani a fost cheltuită de PSD, în 2023, pe sondaje de opinie – 7,7 milioane de lei (1,54 milioane de euro).

Alte 6,5 milioane de lei (1,3 milioane de euro) s-au investit anul trecut în consultanță politică.

 

Mai chibzuiți în a cheltui banii veniți de la buget se dovedesc liberalii.

Din cele 235 de milioane de lei (47 milioane euro) primite de la buget, au cheltuit 161,5 milioane de lei (32,3 milioane de euro).

Ca și în cazul social democraților, cei mai mulți bani s-au dus pe presă și propagandă – 106,8 milioane de lei (21,36 milioane de euro). Procentual, este cea mai mare investiție, dintre toate partidele. Aproape 67%.

Potrivit Expert Forum, în 2023, Partidul Național Liberal a cheltuit pentru reclama pe Facebook 1,47 milioane de lei (284.000 de euro).

400.000 de lei (80.000 de euro) au fost cheltuiți pentru sponsorizarea postărilor de pe pagina partidului.

Dintre politicienii liberali, Sigfried Mureșan, europarlamentar, a investit cel mai mult în propria imagine – peste 70.000 de lei (14.000 euro).

PNL a investit 8,8 milioane de lei (1,76 milioane euro), în 2023, în consultanță politică – adică 12,2% din totalul cheltuielilor. Și a plătit pe sondaje de opinie 6,5 milioane de lei (1,3 milioane euro).

În conturile PNL, la 1 ianuarie 2024, erau peste 73,5 milioane de lei (14,7 milioane euro) rămase necheltuite din subvențiile de la buget.

 

Între 2021 și 2023, USR, partidul condus de Cătălin Drulă a primit, de la bugetul de stat, peste 122 de milioane de lei (24,4 milioane euro).

Un sfert din cele 88 de milioane cheltuite în acești trei ani, adică puțin peste 20 de milioane de lei (4 milioane de euro), au fost investite în presă și propagandă.

Din datele strânse de Expert Forum reiese că cea mai mare parte a acestor bani s-a dus în publicitatea online.

Anul trecut, USR a cheltuit doar pe Facebook, 13,3 milioane de lei (2,66 milioane euro). Adică aproape toată suma declarată la Autoritatea Electorală Permanentă ca fiind investită în presă și propagandă – 14,4 milioane de lei (2,88 milioane euro).

Din suma totală investită pe Facebook, pagina partidului a fost sponsorizată cu 1,8 milioane de lei (360.000 de euro), urmată de pagina președintelui, Cătălin Drulă, cu 1 milion de lei (200.000 de euro).

În 2023, USR a cheltuit 45 de milioane de lei (9 milioane euro). 6 milioane (1,2 milioane euro) au fost investite în acțiunile politice și alte 3 milioane (600.000 de euro) pentru sondaje de opinie.

 

Un comportament financiar diferit de cele trei partide parlamentare l-a avut, între 2021-2023, Alianța pentru Unirea Românilor (AUR).

În 2021 și 2022, AUR a declarat cheltuieli de doar 139 de lei, deși a primit subvenție de 38,2 milioane de lei (7,7 milioane de euro). Restul banilor primiți de la stat a rămas în conturile partidului.

În 2023, AUR a cheltuit de două ori mai mult decât toată subvenția primită în același an.

Mai exact, a primit 17,8 milioane de lei (3,56 milioane euro) și a cheltuit 39,8 milioane (7,96 milioane euro).

Cea mai mare parte, 16,4 milioane lei (3,28 milioane euro) adică peste 41% din total, a fost investită în bunuri materiale.

În 2023, AUR a lansat caravana medicală și a cumpărat microbuze pentru transport școlar.

O sumă importantă a fost investită de partidul al cărui președinte e George Simion în organizarea de activități politice – peste 11 milioane de lei (2,2 milioane lei).

Investițiile AUR în presă și propagandă, din subvențiile publice, au fost 0 (zero) în 2021 și 2022, și 2 milioane de lei (400 de mii de euro) în 2023.

George Simion a plătit doar 11.000 de lei (2.200 euro) pentru promovarea paginii sale dar este politicianul român care a strâns, în 2023, cele mai multe interacțiuni la postările sale – aproape 8,2 milioane în total.

Bilanțul financiar AUR la sfârșitul lui 2023 arată că în conturile partidului au rămas peste 16,3 milioane de lei (3,26 milioane euro).

 

Partidul Mișcarea Populară (PMP) și Pro România, partidul fostului premier Victor Ponta, au raportat, între 2021 și 2023, cheltuieli din subvenții mai mari decât sumele primite în cont.

Anul trecut, PMP a investit cel mai mult în presă și propagandă, 1 milion de lei din totalul de 4,5 milioane de lei (900.000 de euro) cheltuite din bani publici, adică 22,86%.

Alți peste 965.000 de lei (193.000 de euro) au fost folosiți pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare.

Pentru publicitatea pe Facebook, PMP a cheltuit, în 2023, 137.000 de lei (27.400 euro), din care 46.000 de lei (9.200 euro) pentru promovarea postărilor lui Eugen Tomac, liderul partidului.

 

Pro România a primit de la buget public, între 2021 și 2023, 8,8 milioane de lei (1,76 milioane euro) și a cheltuit 10,3 milioane (2 milioane euro).

Anul trecut, banii s-au dus aproape în totalitate pe cheltuieli cu onorariile avocaților, executorilor și experților. Partidul este executat silit de o firmă de publicitate.

 

 

Please follow and like us:

COMMENTS

Leave a Comment